Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Yang menjadikan setiap kejadian-Nya dengan sempurna dan segala yang diciptakan mempunyai hikmah keajaiban disebaliknya.
Selawat dan salam buat junjungan Nabi yang dicintai, Nabi Muhammad S.A.W. Tanpa semangat dan jihad serta kasih sayang Baginda kepada umatnya, Islam tidak akan kita kecapi hingga saat ini dengan rahmat-Mu ya Allah.. Subhanallah!

Masa semakin berlalu, tahun demi tahun, bulan demi bulan, hingga sampainya kita di bulan yang mulia pada tahun ini, 1432H. Bulan Ramadhan yang ditunggu-tunggu bagi setiap umat Islam yang beriman kepada Allah. Yang telah Allah S.W.T janjikan natijah di akhirnya menjadi umat dan hamba yang bertakwa.

" Sesungguhnya telah hadir bulan Ramadhan, bulan berkat, Allah telah mewajibkan ke atas kamu berpuasa, dibukakan pintu-pintu Syurga, ditutup rapat pintu Neraka dan ditambat para Syaitan, Di bulan ini terdapat satu malam yang terbaik dari seribu bulan. Sesiapa yang tidak berusaha mendapatkan kebaikan-kebaikannya sesungguhnya dia rugi. "
                                                                                                     (Hadis Riwayat Ahmad dan an-Nisai)


Benarlah mereka yang berkata: "Ramadhan yang sama, natijah yang berbeza". Muhasabah kepada diri saya juga, adakah kita benar-benar berjuang dalam bulan ini untuk mendapatkan keredhaan Allah atau semata-mata semangat hari perayaan yang akan kunjung tiba setelah sebulan ramadha dilalui tanpa ada apa-apa perubahan yang kita lakukan dalam ibadah kita??? Sungguh rugi mereka yang berbuat demikian, kerana di bulan inilah terbuka luasnya rahmat dan keampunan dari-Nya buat hamba-hambanya. Allahu Akbar!

Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud:
"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan akan diampunkan segala dosa-dosanya yang terdahulu."  
                                                                                                      (Riwayat al-Bukhari &Muslim)

Firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 286:
"Allah tidak membebani seseorang sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya."

Setiap manusia telah Allah S.W.T sediakan bahagian ujian ke atas dirinya mengikut kemampuan. Jika tiada ujian, tiadalah kasih sayang Allah. Mengapa saya kata begitu?? sedangkan setiap manusia tidak suka pada ujian dan musibah dan itu saya katakan pada mereka yang tidak kukuh imannya kepada Allah S.W.T. Salah satu dari rukun iman yang wajib kita percaya iaitu rukun iman yang ke-6, beriman kepada Qada' dan Qadar. Tidakkah setiap ujian yang Allah S.W.T berikan itu akan mendekatkan diri kita kepada-Nya kerana dengan ujian itu, kita akan merayu dan memohon kekuatan darinya untuk melepasi halangan ujian yang diberikan.. Juga bagi saya untuk dianugerahkan bibit-bibit cinta dari-Nya dan ketenangan.. Alhamdulillah! itulah manisnya ujian dalam iman...

Apapun kisah yang berlaku dalam diri anda sama ada kesenangan atau kesakitan, suka atau duka, sememangnya ada hikmah dan sesuatu yang berharga Allah S.W.T hendak berikan pada kita. Dan itu adalah yang terbaik buat hamba-hambanya yang bertakwa. Indahnya sabar yang digunakan tanpa had. Moga kesabaran yang dianugerahkan oleh Allah sentiasa bersama kita semua..

Rasulullah S.A.W bersabda:
"Tiada seorang Muslim pun yang ditimpa keletihan, penyakit, susah hati, disakiti orang, derita sehingga jika sebatang duri menikamnya, kecuali Allah S.W.T  memadamkan dengan itu semua dosa-dosanya"


Bersama-samalah kita merebut peluang dalam bulan ramadhan ini agar keampunan dan keredhaan Allah S.W.T menjadi milik kita.. ~Ramadhan yang sama, Natijah yang berbeza~ Wallahua'alam.

1 Comment:

  1. IBU PUSPITA said...
    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment