Mengisi waktu lapang dalam cuti semestar, rasa seronok bilamana dapat diisi dengan ilmu yang bermanfaat, lagi pula ilmu yang bukan dalam bidang pengkhususan yang saya pelajari di kuliah. Dengan bantuan ayah (Guru saya), dan melihat masa yang ada padanya, maklumla dirinya yang amat saya fahami kesibukannya, boleh memperuntukkan masanya seketika untuk saya memahami dan mempelajari satu Hadith dalam satu minggu. Hadith yang ingin saya kongsikan hari ini ialah:
"البينة على المدعي, واليمين على من أنكر"
( Riwayat al-Jamaah [Jumhur Ulama] )
“Bermula saksi itu atas yang berdiri da’wa (Pengadu) dan bermula sumpah itu atas mereka yang Engkar”
Hadith diatas disepakati oleh para Ulama’, boleh digunakan dan boleh dibuat Hujjah.
Bilamana kita melihat maksud Hadith diatas mungkin sukar untuk difahami dan Hadith ini saya ruju’ dalam kitab “Tahzibul Atraful Hadith yang pertama” m/s 115 dengan bantuan ayah untuk menerangkan maksud Hadith kepada saya.
Keterangannya, Orang yang mengadu (pengadu) hendaklah membawa saksi bilama ia menuduh seseorang melakukan sesuatu perkara. Bagi orang yang kena tuduh, jika dia tidak melakukan perbuatan itu, seharusnya dia bersumpah.
Saya datangkan dua kes yang kita boleh fikirkan bersama.
Kes Dato’ Sri Anuar Ibrahim dan Mohd. Saiful Bukhari Azlan dalam kes Liwat. Pengadu (Saiful) dan dituduh (Anuar Ibrahim). Sesiapa yang mengikuti kes ini pasti mengetahui bahawa Saudara Saiful telah bersumpah mengatakan bahawa Anuar Ibrahim telah meliwat beliau. Tetapi ini adalah menyalahi kaedah Islam sendiri.
Seharusnya, Orang yang kena tuduh (Anuar Ibrahim) yang perlu bersumpah jika beliau tidak melakukan perbuatan itu. Dan Saiful (pengadu) seharusnya membawa saksi yang menyaksikan kejadian itu jika benar Anuar Ibrahim meliwatnya.
Dalam kes ini, Saiful telah pun bersumpah. Sama ada tuduhannya pada Anuar Ibrahim betul atau tidak, wallahua’lam. Tetapi, ingatlah Allah Maha Kuasa. Sumpah boleh memakan diri sendiri, lebih-lebih lagi jika DENGAN NAMA ALLAH.
Kes 2:
Sifulan telah dituduh mencuri buku oleh seorang pekerja kedai di sebuah kedai buku walhal dia tidak mengambilnya. Bagaimana Hadith diatas boleh dibuat Hujjah untuk menentukan bahawa sifulan tidak bersalah?
Mudah sahaja. Sifulan minta pekerja tadi untuk datangkan saksi bahawa dia telah mencuri buku tesebut dan seterusnya sifulan bersumpah bahawa dia tidak mengambil buku itu. Jika pekerja tadi tidak datangkan saksi, tidak ada kebenaran pada tuduhan tersebut.
Walaubagaimanapun, sesuatu perkara itu kita harus selidiki kebenarannya terlebih dahulu, sebelum menuduh tanpa bukti. Dan ingatlah, dengan ilmu kita boleh berhujah. Islam ada kaedahnya.
Wallahua’lam.
Labels: Ilmu-ilmu Islam
psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.