~Selamat Berkonvo~

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam kepada junjungan besar nabi muhammad saw.

Usia tidak menentukan lamanya manusia itu akan hidup di dunia. Ada yang baru dilahirkan, telah dipanggil kembali oleh tuhan. Umur 20-an Allah panggil tanda sayang padanya. Bila diberikan umur yang panjang, bersyukurlah kita telah menikmati nikmat hidup dalam mengenal seisinya. Allah maha tahu apa yang terbaik buat kita.

Sedar tak sedar, telah berakhir 3 tahun pengajian. Adakah cukup ilmu yang diperolehi? Terpulang bagi siapa yang telah berjuang dan melepasi tahap pengajian ini. Ilmu ada dimana-mana. Cuma bagaimana seseorang itu mencapai tahap ilmu itu. Adakah diamalkan atau tidak? Sijil hanya sebagai wasilah kita dalam meneruskan perjuangan sebagai seorang hamba yang faham. Masyarakat telah menunggu tenaga muda yang ingin berjuang!

Firman Allah dalam surah al-Mujadalah ayat 11:
" Allah akan menggangkat darjat orang-orang yang beriman diantara kalian dan orang-orang berilmu"

Sabda Nabi Muhammad saw dalam riwayat Ahmad dan Baihaqi:
" Kelak penduduk neraka akan berteriak-teriak sambil menutup hidung mereka. Mereka mengatakan: ' Siapa kamu ini, mengapa tubuh kamu sangat bau seperti ini? Kami sangat pedih dengan siksa ini, kini kamu tambah dengan aroma bau kamu yang menyengat'. Orang itu lalu berkata: ' Dulu waktu di dunia saya ini adalah orang yang berilmu akan tetapi ilmu saya ini tidak bermanfaat'.

Ilmu tanpa amal adalah gila, dan amal tanpa ilmu adalah asing. Manusia yang beramal telah terpilih untuk dinaikkan darjatnya disisi Allah bahkan sekalian makhluk. Kita yang membuat pilihan akan darjat itu sama ada hendak atau tidak. Subhanallah! Allah maha pemurah dan maha kaya.

Apapun, selamat berkonvo kepada sahabat2 sejabatan, mahasiswa/i Fakulti Pengajian Islam juga kepada sesiap yang akan berkonvo. Mudah-mudahan ukhuwah ini tidak akan terlerai hingga akhirnya. Dan carilah ilmu dan amalkannya hingga rebah di jalan redho Allah.. Wallahua'lam.

0 Comments:

Post a Comment