~DenYuT KaSiH MeDiK~

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang memberi nikmat kehidupan dan masih lagi diberikan nyawa untuk meneruskan hari2 puasa ramadhan seterusnya sehingga kita sampai nikmat akan datang dalam bulan syawal tidak lama lagi.. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad saw, didiklah lidah untuk membiasakan selawat ke atasnya..

Sekadar perkongsian daripada pembacaan saya mengenai novel ini walaupun mungkin telah ramai yang sudah habis membacanya. Anggapan saya pada novel ini amat bagus!. Telah lama saya tinggalkan zaman pembacaan novel. Entah mengapa ingin tahu apa yang tersirat dalam novel ini, gerak hati kuat ingin memiliki setelah ada seorang sahabat mengatakan novel ini bagus untuk dibaca, sampaikan satu keluarganya turut membaca novel ini secara bergilir.

Subhanallah.. Insya Allah bagi mereka yang kurang dalam kefahaman Syariat (kehidupan), dia akan faham. Bagi mereka yang telah melalui hari2 dengan kekuatan syariat, insya Allah lahirnya hati yang lebih tenang dan yakin dengan qada' dan qadar yang telah Allah swt tentukan.. Teringat kata2 ibu kepada sahabat yang bertandang ke rumah bila anaknya bertanya kepada saya tentang jodoh setelah hubungan kekluargaan antara 2 keluarga tidak menjadi. Ibunya hanya menjawab, " Itu tandanya Allah nak beri yang lebih baik.." sejuk hati mendengarnya..

Novel ini menggabungkan antara tiga fiqh, iaitu fiqh perubatan, fiqh wanita dan fiqh cinta, menuntun pembaca untuk lebih memahami indahnya kehidupan dalam bersyariat. Ia satu cara untuk mengajar, belajar dan mempelajari. Bagi mereka yang baik, insya Allah akan cuba untuk menjadi bertambah baik..

Selain itu, Ilmu juga diperolehi bagi yang bukan dalam bidang perubatan. Begitu juga ilmu dakwah yang disatukan dalam bidang ini, memberitahu kita bagaimana dakwah itu perlu ada walau apa jua pekerjaan kita, posisi kita sama ada dibawah atau diatas, ada pangkat atau tiada, dakwah itu perlu mengalir dalam pembuluh darah kita. Bukan semua orang Islam mempunyai kefahaman dalam Islam. Itulah tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Kita akan ditanya apa yang kita lakukan..

Selamat membaca dan menghayati apa yang tersurat dan tersirat di dalamnya =)
Wallahua'lam..

2 Comments:

  1. syarfinas said...
    Subhanallah..
    bez2..
    sesuai tuk kaum adam jugak.. =)
    Al - Mu'allim said...
    Salam 'alaik
    Boleh bagi ceritakan sedikit sinopsis novel ini.

Post a Comment