~UkhuWah FillAh~

Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh,
Alhamdulillah segala puji bg Allah yg menciptakan seluruh alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahualaihi wasallam.

Alhamdulillah, berakhir jua peperiksaan sem akhir di pembukitan ilmu UKM. Sekarang fokus pula untuk kajian ilmiah. Apapun, rindu akan ukhuwah yang terbina bersama sahabat-sahabat seperjuangan kampus bila dah keluar nanti..

Rasulullah saw bersabda:

" Tujuh orang yang dinaungi oleh Allah pada naungan-Nya, pada hari tidak akan ada lagi naungan, selain daripada naungannya-Nya: imam yang adil, pemuda yang meningkat ibadahnya kepada Allah, lelaki yang hatinya bertaut pada masjid, apabila ia keluar dari masjid sehinga ia kembali, dua orang lelaki yang berkasih sayang pada jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah kerana-Nya, lelaki yang mengingati Allah pada tempat yang sunyi lalu bergenanglah air matanya, lelaki yang dipanggil oleh wanita bangsawan dan cantik lalu berkata: "Aku takut pada Allah Taala, dan lelaki yang bersedekah lalu menyembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanan"
(Dirawikan drpd al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)

Hadis ini bukan sahaja ditujukan pada lelaki, tetapi ia juga ditujukan pada perempuan.

"Duduklah kamu dengan orang yang dengan melihatnya, mengingatkan kamu kepada Allah, mendengar perkataannya menambahkan amalan dan perbuatan amalanya memberi kamu kesukaan pada akhirat"

Indahnya, ukhuwah kerana Allah..

p/s: Terima kasih kepada semua sahabat yg berusaha u program induksi pmf dan Malam Tautan Mahabah terutamanya pada Hiluani dan Fairuz

0 Comments:

Post a Comment