Bertitik tolak daripada zaman kehidupan Baginda Rasulullah saw, sejarah yang telah ditinggalkan berkurun lamanya, tetapi ibrah dan pengajaran yang ada padanya amat bermakna bagi siapa yang mengenal apa itu SEJARAH. Sejarah Baginda yang penuh dengan perjuangan untuk menyebarkan Islam kepada semua umat manusia. Maka, sampai pada kita hari ini agama Islam yang satu-satunya agama yang dirahmati Allah.

Jika kita teliti satu persatu sejarah Baginda, kehidupannya penuh dengan keunikan yang boleh dicontohi dari mula kelahiran sehingga kewafatan Baginda. Satu contoh yang boleh kita ambil pengajaran daripada peperangan Uhud. Perang Uhud merupakan peperangan kedua yang berlaku dalam sejarah Islam pada tahun ke-3 hijrah di pinggir bukit uhud. Peperangan ini diketuai oleh Nabi Muhammad saw sendiri dan ketua Qurais diketuai oleh Abu Sufyan bin Harb. Punca peperangan ini tercetus daripada perasaan dendam orang-orang Qurais terhadap kekalahan mereka dalam peperangan Badar.

Dengan berbekalkan 1000 tentera Islam dikalangan Khazraj, Aus dan Muhajiirin, Baginda keluar untuk berperang diluar kota Madinah setelah majoriti bersuara untuk tidak bertahan di dalam kota sahaja. Dalam perjalanan, Abdullah bin Ubai bersama 300 pengikutnya pulang ke kota kerana beliau yakin pertempuran ini akan membawa kekalahan. Manakala kaum Qurais bertindak dengan pasukan tenteranya seramai 3000 orang.

Dengan baki 700 tentera dari pihak Islam, Raslullah saw bangkit bersama mereka yang lain untuk berperang. Akhirnya, pihak Qurais menang disebabkan kelalaian tentera pemanah Islam yang turun daripada bukit uhud untuk mengambil harta rampasan perang.

Ibrah dan pengajaran yang boleh kita ambil daripada sejarah ini sebagai seorang gerakan Islam ialah:

1) Tidak membantah apa yang dikatakan pemimpin. Boleh jadi, apa yang disuarakan itu telah ditimbang balik keseluruhannya. Tetapi sebagai seorang ahli, idea yang terlintas pada fikiran boleh dikongsi bersama, mungkin ada manfaat padanya.

2) Perlu adanya strategi dalam melaksanakan sesuatu program atau aktiviti. Dalam pada itu, kerjasama dari semua pihak perlu, usaha, doa dan akhirnya tawakal kerana Allah swt yang menentukan keberkesanan dan kejayaan sesuatu perlaksanaan.

Firman Allah dalam surah Hud:
Maksudnya:

"Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan dunia dan perhiasannya (tanpa mengira halal dan haram), maka kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia dan mereka tidak dikurangkan sedikit pun padanya. Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia dan batallah apa yang telah mereka kerjakan"

3) Menyedarkan kepada kita, bahayanya pengaruh kebendaan dalam diri pejuang Islam yang boleh menyebabkan kita bakal ditimpa dengan kekalahan. Oleh itu, bersederhanalah dalam setiap segi kerana Rasulullah pernah bersabda mafhumnya " Sebaik-baik pekerjaan itu adalah ditengah-tengah"

Untuk akhirnya, selamilah apa jua mengenai Sejarah. Sama ada Sejarah Tamadun Dunia, Sejarah Tamadun Islam, tokoh-tokoh Islam terdahulu, dan sebagainya. Ambillah ibrah didalamnya agar kita boleh jadikan panduan untuk diri kita dan sumbangankan pada masyarakat untuk dipraktikkan.

Wallahua'lam

0 Comments:

Post a Comment