Berjuang dan terus berjuang!

Assalamualaikum.. Salam Ukhuwah..

Dalam perjuangan perlukan pengorbanan tak kira sama ada dari sudut tenaga, harta dan sebagainya. Kadang-Kadang kita sering tertanya-tanya kenapa orang yang nak bawa Islam ini susah nak menang?, susah nak berjaya?, mengapa mesti ada orang yang terkorban? dan kenapa mestinya adanya pengorbanan.TEPUK DADA TANYA IMAN..

Itulah hikmah dan kebijaksanaan Allah SWT yang lebih mengetahui apa yang akan berlaku di kemudian hari.
Kebanyakan kita membaca al-Quran tetapi tidak menghayati isi kandungannya. Banyak perkara yang boleh kita perolehi daripada al-Quran dan disitulah tempat rujukan umat Islam. Sejarah, Hukum hakam dan juga sebagai PERUNDING MOTIVASI YANG HEBAT!
Kenapa saya berkata demikian, kerana di situlah ia bermula. Bila kita senang, susah nak baca al-Quran. Bila kita susah disitulah ketenangan.

Saya tertarik dengan surah al-Haj ayat 38
" Sesungguhnya Allah membela orang yang beriman. Sungguh Allah tidak menyukai orang yang berkhianat dan kufur nikmat"

Ayat ini difirman oleh Allah SWT dalam al-Quran kepada kita sebagai satu JAMINAN bagi orang mukmin yang mana sentiasa berjuang di atas Jalan-NYA dengan niat yang IKHLAS dan SEMATA-MATA kerana Allah. Ini kerana Allah SWT tidak mahu menjadikan pendokong dan pembela dakwahnya di kalangan manusia yang kerdil dan pemalas dan seharusnya perjuangan itu berdasarkan tanggapan akal, pengalaman dan ilmu pengetahuan yang cukup.

Apabila kemengan diberikan oleh Allah SWT dengan cepat tanpa adanya pengorbanan dan kesusahan, ia akan memberikan kesan yang buruk pada ummat Islam kerana kemenangan yang cepat akan mudah hilang. Ini kerana:

1) Harganya yang murah dan tidak perlukan ppengorbanan.
2) Orang yang mencapai kemenangan tidak melatih, menguat, dan mengembling kekuatan dan daya tenaga mereka untuk mendapat dan memelihara
kemenangan itu.

Bila adanya pengorbanan, disitu letaknya tarbiah diri, perasaan dan latihan amali iaitu didikan dan latihan melalui proses menang dan kalah, kuat dan lemah dan juga emosi. Berkongsi kesakitan dan suka duka.

Dalam Kitab Tafsir fi Zilal al-Quran, kemenengan dilewatkan oleh Allah kerana:

1) Hikmah dan kebijakasanaan Allah dalam menentukan segenap aspek.
2) Badan umat Islam belum lagi matang dengan sempurna.
3) Mengorbankan segala kekuatan yang ada pada mereka.
4) Belum dicapai kemenangan itu sehingga umat Islam menggunakan cara terakhir iaitu senjata orang mukmin.
5) Menambahkan lagi HUBUNGAN dengan ALLAH.
6) Belum lagi memberi sepenuh keikhlasan dalam perjuangan dan pengorbanan.
7) KEJAHATAN yang diperangi masih lagi bercampur saki baki kebaikan.
8) Kepalsuan kebatinan yang diperangi belum terdedah dengan sempurna kepada orang ramai.
9) Masyarakat belum layak untuk menerima kebenaran, kebaikan dan keadilan yang diprjuangkan.

Daripada apa yang disenaraikan jelaslah bahawa, kekalahan bukan bermakna kita berundur tetapi kekuatan kita untuk bangun. Disinilah Allah mahu menguji umat-NYA sama ada ia bersyukur atau pun tidak dan mengamalkan segala prinsip al-Quran.
Sama-samalah kita hayati...
Wallahua'lam.

0 Comments:

Post a Comment